Podržava li Ministarstvo kulture

mojzagreb.info
 

Zagreb

 
Portal Zagreb Zagreb
Osvježeno
12:59
Stu
2019
18

Zagreb › Vijesti › Hrvatska › Kultura › Podržava li Ministarstvo kulture

Zagreb SIGMA PLUS
Zagreb Čitajte Pelikana
DICK Profesionalni kuhinjski noževi
 
 
Najnoviji videi
 
Zagreb Emeli Sandé - Read All About It Emeli Sandé - Read…
Recepti
Pizza iz tave - Zagreb, mojzagreb.info Pizza iz tave
Postoje brojne izvedenice…
Šalša s mljevenim mesom - Zagreb, mojzagreb.info Šalša s mljevenim mesom
U ovoj eri pretilosti,…
Šarena pita s šunkom i salata - Zagreb, mojzagreb.info Šarena pita s šunkom…
Lagani ljetni obrok,…
UŠTIPCI - hercegovački, sinjski ili lički… - Zagreb, mojzagreb.info UŠTIPCI - hercegovački,…
Voda + brašno i sol…
Igre, igrice
Gormiti: Blazing Ball
Pucačina u gormiti stilu
Čovječe ne ljuti se
Igrate protiv računala…
Kako se riješiti bivšeg ili bivše? Ljubavi? - Zagreb, mojzagreb.info Kako se riješiti bivšeg…
Igra za jednog ili jednu,…
Lupi guzu - igra za odrasle - Zagreb, mojzagreb.info Lupi guzu - igra za odrasle
Nježno ili, uglavom,…
Povezani članci
Zadnje vijesti
01
 
08.2019

Podržava li Ministarstvo kulture

privatizaciju Meštrovićevog paviljona? piše Krešimira Gojanović
Podržava li Ministarstvo kultureHdlu zagreb foto promo
 

O problemima sa Meštrovićevim paviljonom na našem portalu već smo pisali, a sada smo u posjedu nekih novih informacija, te imamo i nova pitanja koja proističu iz tih informacija. Naime, nakon više od dva mjeseca prepiski sa raznim službenicima za informiranje, došli smo u posjed novog ugovora o zakupu Meštrovićevog paviljona, kojega je udruga HDLU sklopila sa Ministarstvom državne imovine, 18. lipnja 2018. godine za korištenje zgrade Meštrovićevog paviljona na godinu dana, temeljem odluke koju je donio bivši ministar državne imovine – ugovor je na linku (HDLU – Ministarstvo državne imovine). Prijašnji ugovor o zakupu Meštrovićevog paviljona HDLU je imao potpisan sa gradom Zagrebom od 23. 1. 2001., i taj se stari ugovor može vidjeti ovdje (HDLU-GZ ugovor). Stari ugovor između HDLU-a i grada Zagreba prestao je vrijediti 29. 6. 2016., što se može vidjeti i iz ugovora o nagodbi između HDLU-a i grada Zagreba od 2. 2. 2018. na linku: ugovor o nagodbi HDLU – ZG.

U interesu javnosti je da malo analiziramo sve ove dokumente s nekim pitanjima. Naime, prema ovome svemu što vidimo, od 29. 6. 2016. kada je HDLU-u prestao vrijediti stari ugovor sa gradom Zagrebom, do 18. 6. 2018. kada je HDLU potpisao novi ugovor sa Ministarstvom državne imovine za korištenje Meštrovićevog paviljona, oni su u toj zgradi boravili bez ugovora i dobijali su javna sredstva za projekte održane u zgradi, koju su koristili bez ugovora i pitanje je da li bi ovako nešto bilo dopušteno i drugim pravnim subjektima u Hrvatskoj – drugim udrugama, obrtnicima i vlasnicima firmi?

Nadalje, kako im taj novi ugovor sa državom vrijedi godinu dana, on je zapravo već istekao 18. lipnja 2019. i hoće li sad HDLU opet nastaviti koristiti Meštrovićev paviljon bez ugovora, ili će se opet napraviti neki novi ugovor na netransparentan način – bez javnog natječaja, dostupnog i ostalim strukovnim likovnim udrugama u kulturi?

I po starom ugovoru sa gradom Zagrebom i po novom sa Ministarstvom državne imovine, HDLU je za zgradu Meštrovićevog paviljona površine 2938.12 m2 plaćao izuzetno nisku zakupninu: grad Zagreb im je ugovorom odredio mjesečnu zakupninu od 5826, 24 kuna, a novim ugovorom, Ministarstvo državne imovine određuje im mjesečnu zakupninu od 2938,12 kuna plus PDV, dakle kunu po metru kvadratnom uz PDV. Slijedeće pitanje koje moramo postaviti jest da li bi i druge hrvatske udruge, obrtnici i vlasnici firmi mogli dobiti takav atraktivan prostor po ovim cijenama zakupnine? Koliko znamo, hrvatski obrtnici i poduzetnici, ali i udruge u većini slučajeva temeljem javnih poziva Ministarstva državne imovine pristupaju licitiranju za neki prostor, te se prostor dodjeljuje onom pravnom subjektu, koji je ponudio najveći iznos na licitaciji.

U ovom slučaju, HDLU je očito cijelo vrijeme imao velike privilegije, pa i podršku gradskih i državnih institucija, o čemu uostalom piše i predsjednik HDLU-a, Buntak, u svom nedavnom izvješću o radu 2018. – 2019. (str. 4), pred godišnju skupštinu HDLU 2019., citat: ”Bez obzira na potpisani ugovor, sam proces do potpisa bio je dugotrajniji i neizvjesniji nego što smo očekivali, bez obzira na jaku podršku Ministarstva kulture RH.” Uglavnom, u Hrvatskoj osim Buntakovog HDLU-a ima još devet ravnopravnih HDLU-ova na Popisu umjetničkih strukovnih udruga Ministarstva kulture RH, ali po svemu sudeći se čini da Buntakov HDLU jedini ima ovu vrstu jake podrške Ministarstva kulture, kada je u pitanju dobijanje na korištenje državnog prostora bez javnog natječaja ili licitacije, usprkos tome što nekoliko HDLU-ova ima probleme sa prostorom za svoje djelovanje, odnosno njegovim nedostatkom.

Tu dolazimo do pitanja za trenutnu ministricu kulture, gđu. Obuljen Koržinek: kako neka udruga u kulturi uopće može dobiti tu ”jaku podršku” Ministarstva kulture kad je u pitanju dobijanje državnih prostora u zakup, i zbog čega svi drugi HDLU-ovi nisu dobili istu takvu podršku da koriste Meštrovićev paviljon, obzirom da kroz oba ugovora, i onaj stari od grada Zagreba i ovaj novi od Ministarstva državne imovine vidimo da zakupodavci zgradu daju na korištenje kao ”Dom hrvatskih likovnih umjetnika”, dakle dom svih likovnih umjetnika u Hrvatskoj?

HDLU-ove cijene ulaznica u Meštrovićev paviljon za umjetnike, članove drugih strukovnih likovnih udruga

HDLU-ove cijene ulaznica u Meštrovićev paviljon za umjetnike, članove drugih strukovnih likovnih udruga

Najveći dio danas postojećih HDLU-ova, grananjem, odvajanjem i osamostaljivanjem nastao je iz bivšeg ULUH-a, odnosno današnjeg HDLU-a, neki su prvo bili podružnice ULUH-a / HDLU-a, pa su se, uglavnom početkom devedesetih godina prošlog stoljeća, ali i ranije i kasnije, počeli odvajati kao samostalna društva hrvatskih likovnih umjetnika, no usprkos tome, trenutni Buntakov HDLU uopće nije pozvao svoje kolege iz drugih HDLU-ova da zajednički koriste zgradu Meštrovićevog paviljona, koju nazivaju ”Dom hrvatskih likovnih umjetnika”. I ne samo da Buntak i ravnateljica Andabaka nisu pozvali druge HDLU-ove, nego još članovima drugih HDLU-ova već godinama naplaćuju i ulaz na izložbe u njihovom tzv. ”domu”, pa čak i samostalnim hrvatskim likovnim umjetnicima koji su članovi HZSU-a i kao takvi nisu oslobođeni plaćanja ulaznica u Meštrovićev paviljon!

Većina galerija i muzeja u gradu Zagrebu, a po našim saznanjima i u mnogim drugim gradovima, ne naplaćuju ulaznice likovnim umjetnicima iz strukovnih udruga uz predočenje iskaznice, no za Buntakov HDLU ovo očito ne vrijedi, usprkos izuzetno privilegiranoj i niskoj zakupnini koju plaćaju za korištenje Meštrovićevog paviljona, kao i usprkos golemim sredstvima koje HDLU dobija za redovne djelatnosti od Ministarstva kulture, napr. za 2019. godinu su dobili čak 450 000 kuna (link), no očito im to nije dovoljno i pored članarina i brojnih kotizacija koje uzimaju svojim članovima za javno dotirane izložbe (link), pa moraju uz to naplaćivati i ulaznice svojim kolegama iz drugih HDLU-ova i iz HZSU-a?

U ugovoru koji je grad Zagreb sklopio sa HDLU-om, jednako kao i u ugovoru sklopljenom sa Ministarstvom državne imovine, ovo pitanje prodaje ulaznica umjetnicima u njihovom tzv. ”domu” nije specifično precizirano, ni razjašnjeno, no u obadva ta ugovora piše da se prostor ne može davati u podzakup, a ipak je HDLU-ova uprava sve ove godine u zgradi Meštrovićevog paviljona praktički prodavala umjetnicima i drugim pravnim subjektima prostor za štandove na sajmu Artomat (link), citiramo: ”Sajamski program artOmat-a održava se u kružnom prostoru galerije Prsten i galerije PM, Dom hrvatskih likovnih umjetnika, Trg žrtava fašizma 16, Zagreb…..Izlagačima se dodjeljuje prostor minimalne veličine od 9m2 s jednim zidom za izlaganje, u kojem je moguće izlagati pojedinačno ili grupno (maksimalno tri autora). Prostor koji se dodjeljuje autorima/izlagačima je prazan (bez namještaja i opreme za izlaganje) te im je dostupna električna energija…..Participacija za sudjelovanje iznosi 1.200,00 kuna (uključen PDV 25%)”.

Zbog ove prodaje mjesta za štandove na Artomatu, 2015. došlo je i do raskola među HDLU-ovima u Zagrebu, jer se osnovao HDLU Zagreb kao novo društvo zagrebačkih likovnih umjetnika, koje se odvojilo i osamostalilo od HDLU-a u Meštrovićevom paviljonu. Novo društvo HDLU Zagreb smatralo je da nije u redu da se, usprkos izuzetno niskoj zakupnini koju HDLU plaća gradu Zagrebu i usprkos zabrani davanja Meštrovićevog paviljona u podzakup u ugovoru sa gradom, prostor ”doma” likovnih umjetnika iznajmljuje zagrebačkim umjetnicima za tjedan dana sajma Artomat, kao da se u najmanju ruku radilo o tržnici, a ne o strukovnoj udruzi u kulturi, koja je svojim vlastitim članovima prostore za sajam trebala dodjeljivati besplatno, obzirom da HDLU upravo na račun svojih članova ubire vrlo velike javne dotacije od Ministarstva kulture i grada Zagreba.

No ovo pitanje su svi gurnuli pod tepih i naprosto nisu željeli o tome razgovarati sa umjetnicima: ni u gradskom uredu za upravljanje imovinom, ni u Ministarstvu kulture pod novom HDZ-ovom ministricom, a niti u Ministarstvu državne imovine pod bivšim ministrom državne imovine, koji je i potpisao taj zadnji ugovor sa HDLU-om.

I ovdje opet moramo postaviti pitanje: da li bi to bilo dozvoljeno i drugim hrvatskim udrugama, obrtnicima i ostalim pravnim subjektima da dobiju na korištenje državnu zgradu sa izuzetno niskom zakupninom, uz jaku podršku Ministarstva kulture, gdje je u ugovoru izrijekom navedeno da se zgrada ne može davati u podzakup, a da ti pravni subjekti ipak iznajmljuju djelove zgrade drugim pravnim subjektima u svrhu obavljanja gospodarskih djelatnosti? Vrijede li uopće u Hrvatskoj ista pravila za sve, ili udruga HDLU ima status neke mitske ”nad-udruge”, te im svi popuštaju i okreću glavu u stranu od problema zagrebačkih likovnih umjetnika, o kojima su zagrebački likovni umjetnici više puta pisali i ministrici kulture i bivšem ministru državne imovine, pa se usprkos tome ništa nije pomaknulo na bolje?

Dapače, neki od članova Buntakovog HDLU-a koji su počeli govoriti o ovim problemima i upozoravati kolege umjetnike i javnost na razne nelogičnosti i nepravilnosti u Meštrovićevom paviljonu, te su se upisali u novu udrugu HDLU Zagreb, naprosto su izbačeni iz HDLU-a, što je opisano i u članku ”Već deseti umjetnik izbačen je iz Meštrovićevog paviljona”, pri čemu je trenutni predsjednik HDLU-a i dekan zagrebačke ALU uz pomoć ravnateljice HDLU-a izbacio desetak umjetnika iz te udruge zbog članstva u drugoj strukovnoj udruzi, koja je o problemima umjetnika javno progovorila (link na dopis), a ministrica kulture svojom šutnjom blagoslovila je njegov postupak, i po starom dobrom običaju, razne institucije su se nadale da će, ako budu šutjele, problemi likovnih umjetnika biti gurnuti pod tepih i zaboravljeni.

No problemi se na našoj likovnoj sceni ipak neće gurati pod tepih: ministri dolaze i odlaze, a mi likovni umjetnici svo to vrijeme ostajemo raditi na izuzetno neuređenom tržištu, likovni umjetnici već desetljećima besplatno izlažu po državnim galerijama i muzejima i još im uz to neke njihove strukovne udruge, koji bi zapravo trebale štititi njihova prava, sve živo naplaćuju u njihovom vlastitom tzv. ”domu”, prodaju im prostor za štandove, potvrde za upis u HZSU, ulaznice u Meštrovićev paviljon, naplaćuju kotizacije za pristup na strukovne, javno dotirane izložbe, i pri tom onda još takve udruge dobijaju državni prostor na korištenje bez javnih natječaja i licitacije, sa izuzetno niskom zakupninom, i onda taj dobijeni prostor opet nastavljaju koristiti tako da zarađuju preko leđa likovnih umjetnika, na osnovu kojih su i dobili taj prostor, pod puno povoljnijim uvjetima nego brojni drugi pravni subjekti u Hrvatskoj.

Većina članova HDLU-a sa ovog popisa nikada nije i neće samostalno izlagati u Meštrovićevom paviljonu, usprkos tome što tu ima uglednih samostalnih umjetnika koji su dobijali i nagrade po inozemstvu i po Hrvatskoj odradili na desetine besplatnih izložbi i programa po hrvatskim galerijama i muzejima. No većina tih članova, hrvatskih likovnih umjetnika ima tu jednu jedinu Godišnju izložbu članova HDLU-a, obavezno usred kolovoza svake godine (link), kad je u gradu pakleno vruće i većina ljudi odlazi na godišnji odmor, pa zadnjih godina na Godišnje izložbe HDLU-a pristupi jedva stotinjak najupornijih umjetnika, u društvu koje po riječima uprave HDLU-a navodno broji oko 2 000 članova – pa gdje su im onda pobjegli ostali članovi sa tih rijetkih aktivnosti, koje HDLU za njih organizira besplatno, poput Godišnje izložbe članstva??

Dodatni problem je i taj što umjetnici i sami šute, veliki broj članova HDLU-a godinama trpi takvo stanje da ih u vlastitoj udruzi tretiraju kao uljeze koji služe samo za plaćanje članarine i brojnih kotizacija, a opet, tome se ne možemo ni čuditi ako znamo kako su prošli oni umjetnici koji su progovorili – bili su sankcionirani, oklevetani pred kolegama i proganjani od uprave HDLU-a u maniri zloglasne ”Bijele knjige” iz hrvatske povijesti, pri čemu su se opet institucije pravile gluhe i slijepe, ne pružajući podršku hrvatskim likovnim umjetnicima, nego isključivo i samo nekim podobnim članovima HDLU-ove uprave, koji već godinama od institucija dobijaju što god požele, iako to dobijeno uopće ne žele dijeliti sa svojim kolegama, nego samo zadovoljavaju predimenzioniranu osobnu ambiciju.

Zato u želji da stvari ipak budu transparentne, na našem portalu nastavljamo pisati i dalje, te postavljamo pitanje ministrici kulture, Ministarstvu državne imovine, ali i hrvatskoj Vladi: da li su u Hrvatskoj svi oni koji dobijaju državnu imovinu u zakup – jednaki po zakonu i svojim pravima i dužnostima, ili su neki ”jednakiji” i privilegiraniji od drugih??

I molimo i hrvatske obrtnike, poduzetnike, ali i druge hrvatske udruge da se također zamisle nad ovim pitanjima.

napisala: mr. art Krešimira Gojanović

izvor i foto: 

https://likumzg.wordpress.com/

Administrator: kolovrat.petar@gmail.commojzagreb.info
  • Zagreb Hdlu zagreb foto promo

Zagreb › Vijesti › Hrvatska › Kultura › Podržava li Ministarstvo kulture