Dizajn: Potvrda ili negacija kapitalizma

mojzagreb.info
 

Zagreb

 
Portal Zagreb Zagreb
Osvježeno
19:59
Pro
2017
11

Zagreb › Vijesti › Gradske vijesti › Gospodarstvo › Dizajn: Potvrda ili negacija kapitalizma

Zagreb DICK kuhinjski noževi
Zagreb Citajte pelikana
Wolfcraft teretna kolica
 
 
Najnoviji videi
 
Zagreb Emeli Sandé - Read All About It Emeli Sandé - Read…
Recepti
Pizza iz tave - Zagreb, mojzagreb.info Pizza iz tave
Postoje brojne izvedenice…
Šalša s mljevenim mesom - Zagreb, mojzagreb.info Šalša s mljevenim mesom
U ovoj eri pretilosti,…
Šarena pita s šunkom i salata - Zagreb, mojzagreb.info Šarena pita s šunkom…
Lagani ljetni obrok,…
UŠTIPCI - hercegovački, sinjski ili lički… - Zagreb, mojzagreb.info UŠTIPCI - hercegovački,…
Voda + brašno i sol…
Igre, igrice
Gormiti: Blazing Ball
Pucačina u gormiti stilu
Čovječe ne ljuti se
Igrate protiv računala…
Kako se riješiti bivšeg ili bivše? Ljubavi? - Zagreb, mojzagreb.info Kako se riješiti bivšeg…
Igra za jednog ili jednu,…
Lupi guzu - igra za odrasle - Zagreb, mojzagreb.info Lupi guzu - igra za odrasle
Nježno ili, uglavom,…
Povezani članci
Zadnje vijesti
31
 
01.2015

Dizajn: Potvrda ili negacija kapitalizma

Jedna od definicija dizajna tvrdi da dizajn značenjima kreira kulturu društva tj. da je on zapravo uzročnik promjena koje uočavamo svakodnevno.
Dizajn: Potvrda ili negacija kapitalizmaTimthumbqueer310115
 

Jedna od definicija dizajna tvrdi da dizajn značenjima kreira kulturu društva tj. da je on zapravo uzročnik promjena koje uočavamo svakodnevno. Tu se postavlja pitanje da li je sam dizajn uzročnik ili posljedica političkih i ekonomskih promjena u svijetu.

Gledajući iz perspektive Zapada, svijeta kapitalizma, sjajnih reklama i brendova, na dizajn se gledao kao na podršku samog sistema. Ta tvrdnja leži u činjenici da veliki brendovi, primjerice Apple, koriste dizajn kao oruđe za postizanje vizualnog identiteta koji će biti kompetitivan na globalnom kapitalističkom tržištu.

Međutim, dolazimo do jednog velikog paradoksa tezi da je dizajn uzročnik i podrška kapitalizma. Naime, dizajn je također prisutan u zemljama koje nisu unutar sustava kapitalizma, primjerice dizajn na Kubi, u Kini, ali i u bivšoj Jugoslaviji.

Jedan od osnovnih principa dizajna je u suštini jasna komunikacija. To se postiže na mnoge načine; kroz formu koja slijedi funkciju nekog produkta, kroz jasan vizualni identitet, kroz poruke i upute koje svojim sistemom jasno navode korisnika na točne zaključke.

Dizajn je, prema tome, sistematizacija svakodnevnog života čiji je ultimativni cilj olakšanje života ljudi. Sistem je tu veoma bitna stavka jer je nužan za postizanje prepoznatljivosti i razumljivosti. To se postiže tako da se odvojenim značenjima, primjerice skupini znakova, da jedna veća poveznica, sistem koji ta značenja objedinjuje u smislenu cjelinu.

Shvativši osnovne principe, dolazimo do analize dizajna unutar dvije posve različite socijalne, političke i ekonomske strukture; kapitalizma i socijalizma.

Dizajn u kapitalizmu

Kapitalizam, koji je u svojoj suštini okrenut ka profitu, je jedan od glavnih uzročnika potrošačkog društva. Međutim, veza između kapitalizma i potrošača, kao najmanje jedinke potrošačkog društva, je dvosmjerna.

Nigel Trift, engleski sociolog, je rekao: “Glavna poanta kapitalizma leži upravo u njegovoj sposobnosti da mijenja svoje prakse konstantno…”

Uzevši u obzir tu definiciju, sagledala sam razvoj korporativnog dizajna.

Ako pogledamo primjer kompanije Shell, kroz primjer dizajna možemo shvatiti tu adaptivnost i promjenjivost koja karakterizira kapitalizam. 1955. godine, kompanija Shell je svoje naftne prerađevine reklamirala vizualnom kampanjom koja bi danas bila nezamisliva. Naime, Shell je tada u sklopu svoje reklamne kampanje prikazao sliku sekvoje koja samo što nije srušena od strane drvosječa koji se “koriste snagom i kvalitetom Shell proizvoda”.

Tržište tj. potrošačko društvo se međutim promijenilo i postavilo nove kriterije. U zadnjih par godina su se pojavili novi epiteti koji su poželjni na proizvodima.

Zeleno, organsko, ekološko, održivo, prirodno su sve pojmovi koje je prosječan potrošač počeo tražiti na deklaracijama. Osviještenost o problemima okoliša, GMO hrane, zdravlja, je dovela do stvaranja novih kategorija proizvoda, ali i potakla promjene unutar samog kapitalizma.

Korporacije se danas tako okreću novim trendovima i zahtjevima koji im se nameću pa tako u Shellovoj kampanji 2007. godine možemo vidjeti znatnu promjenu unutar vizualnog identiteta. Slika unutar reklame ovoga puta prikazuje stiliziranog čovjeka spojenog s prirodom. Promjena je jasna i drastična, uzmemo li u obzir da se dogodila unutar posljednjih 60 godina.

Kako bih još više ukazala na ovaj fenomen, spomenuti ću još i novu “socijalno-okolišnu osviještenost” velikih brendova. Oni sve više sudjeluju u organizaciji kampanja protiv uništenja okoliša, ali i socijalnih nemira prisutnih u svijetu. Kao primjer tu ću opet navesti jednu naftnu kompaniju, BP, koja je 2000. godine provela redizajn svog vizualnog identiteta. Logo je redizajniran u suncokret, a glavni slogan je postao “Beyond petrol”. Također, BP je snažno provodio kampanju čiji je moto bio “thinking outside the barrel”.

Time je postignuto prividno ispunjenje zahtjeva tržišta, a u dizajn i kapitalizam se uveo pojam greenwashing-a. BP se naravno nije okrenuo leđa nafti i gorivu te se tako 2010. godine dogodila prirodna katastrofa zbog ispuštene nafte. Sve se pokušalo spasiti velikom vizualnom kampanjom plakata u kojoj BP odašilje poruke poput: “oil companies should get real” i sl. Kampanja je osmišljena kao veliki “mea culpa” naftne industrije.

Međutim, s druge strane su se pojavili plakati koji ismijavaju tu kampanju te preuzimanjem vizualnog identiteta BP-ove kampanje, prikazuju razne pop-kulturološke negativce, poput Darth Vadera iz filmskog serijala Star Wars, u ulozi naftnih kompanija.

 

Tom protukampanjom je odaslano velika i jasna poruka o dizajnu u suštini, ali se i otkriva prvi argument koji pobija tezu o tome da dizajn uzdržava i podržava kapitalizam.

Naime, iz svih predočenih primjera dizajna unutar kapitalističkog sistema, jasno je da dizajn nije uzrok, već oruđe kojim se postiže fluidnost i prilagodljivost kompanija koje potiču daljnji razvoj kapitalizma, potrošačkog društva i sindroma društva otpada.

Dizajn nije uzrokovao greenwashing jer podržava naftne mrlje i uništenje šuma, nego je dizajn prepoznat kao savršeno oruđe kojim se može postići značenje koje je potrebno kako bi se ostvario što veći profit.

Kao glavni oblik komunikacije, kratkih poruka i davanja značenja, dizajn je iskorišten kako bi se devastirajućim naftnim kompanijama dala slika čistoće, zelenila, ekologije, socijalne osviještenosti, slika koju tržište zahtjeva.

Međutim, pojavom anti-kampanja, dizajna koji oštro kritizira sistem u kojemu živimo, se uočava pokušaj da se iskomunicira značenje koje će pokušati kritizirati i osvijestiti o stvarnoj slici realnosti i njime je donekle pobijena početna tvrdnja jer bitno je shvatiti da je dizajn može biti oružje i oruđe, zavisno od toga u čijim se rukama nalazi i koji je njegov cilj; poboljšati društvo i svakodnevno postojanje ili ga nazadovati. Bitno je i naglasiti da odašiljanjem lažnih poruka, stvaranjem loših proizvoda čiji je cilj prodaja, dizajn postaje oružje koje utječe na sliku društva u cijelosti, ali i da oružjem uvijek upravlja netko drugi.

Dizajneri time posjeduju moć da kažu ne i odbiju sudjelovati u konstrukciji društvene slike i sistema značenja koji je daleko od idealnog i istinitog.

Time dolazim do analize druge socijalne strukture u današnjem svijetu:

Dizajn u socijalizmu

Socijalizam, s ekonomskog gledišta, ne zastupa jednake vrijednosti i principe kao kapitalizam. Dok u kapitalizmu vlada privatno vlasništvo i profit, u socijalizmu je to vlasništvo zajednice i društva u cijelosti.

U zemljama poput Kube, Kine, ali je bio prisutan u Jugoslaviji postoji, ili je postojao, snažan otpor kapitalističkom vrijednosnom sistemu, a opet dizajn, koji je prema početnoj tezi podrška kapitalizma, postoji.

U ovom “sistemu” dizajn ponavlja svoju ulogu oruđa/oružja kojim se stvara značenje. Od političkih propagandi, borbe između crvenih i bijelih i ruskog konstruktivizma koji je korišten od strane “sistema” kako bi se odaslala poruka borbe pa sve do vizualnog sistema koji olakšava snalaženje turistima na Kubi ili pak do plakata samog Arsovskog.

Bitno je razlučiti razliku između dizajna koji podržava potrošačko društvo i onoga koji ne. Dizajn postoji u svakom društvu, svakom sistemu, bio on politički, ekonomski, društveni. Dizajn, kao što je više puta naglašeno, jest oruđe ili oružje kojim se stvara značenje svijeta oko nas, koje se onda sistematizira da bi lakše bilo shvaćeno.

On može biti iskorišten kao način podrške kapitalizma, socijalizma, a čak i sistema poput nacizma. Takav pogled na dizajn možda podiže pitanja kojima se pokušava utvrditi da li dizajn stvara same sisteme, da li ih podupire i održava, ali kao što sam već rekla, stvar je onoga koji oruđem upravlja što će s njime učiniti. Stvoriti ili indirektno uništiti lažnom slikom nečega za što zna da je loše. Reći da je dizajn van naših ruku, tj. da on neovisno nama podupire bilo koji ekonomski ili politički sistem, jest negacija vlastite moći i odricanje odgovornosti koju, kao dizajneri, imamo i koju smo preuzeli kako bi komunicirali značenje, težili ultimativnoj funkcionalnosti i konstantnom napretku. Mobitel koji je za 0.2 mm tanji od prethodnika prošle godine nikako ne podupire te ciljeve.

autor:  

izvor: Queer.hr

Administrator: zoo_visitor_guestwww.mojzagreb.info
  • Zagreb Timthumbqueer310115
Zagreb Zimsko Jutro
Zagreb Foto-7847
Zagreb Foto-7856
Zagreb Foto-7866
Zagreb Foto-7874
Zagreb Foto-7925
Zagreb Foto-7927
Zagreb Xmass rend na bijelom
 
KEREMPUH: Živo Harms! Čuda postoje!KEREMPUH: SpektaklukKEREMPUH: SpektaklukKEREMPUH: Ko živ ko mrtavMALA SCENA: Boje duge - piča o bojamaKOMEDIJA: Jalta, JaltaKOMEDIJA: Jalta, Jalta - mjuziklKOMEDIJA: Jalta, JaltaEDO MURTIĆ: KERAMIKAGALERIJA KARAS: Boris Boduljak - Kanon
 
mojzagreb.info preporuča
Web shop - Samsky PR agencija - odnosi s javošću Danas bez struje Ured za udruge Vlade RH Gradska groblja - Raspored pogreba Umjetnost dizajna i dizajniranja Medicinska naklada
 
Online izdanje - i do 80% popusta
Glas Istre Današnje izdanje (i do 80% popusta) Novi List Današnje izdanje (i do 80% popusta) Zadarski List Današnje izdanje (i do 80% popusta)
 
Horoskop - mojzagreb.info
 
 
Da li bi htjeli pozdraviti školskog prijatelja koji kopa po kontenjerima?
  •   DA
  •   NE
 
 

Zagreb › Vijesti › Gradske vijesti › Gospodarstvo › Dizajn: Potvrda ili negacija kapitalizma