KOMENATAR: Pučka sociologija

mojzagreb.info
 

Zagreb

 
Portal Zagreb Zagreb
Osvježeno
21:59
Ruj
2020
30

Zagreb › Vijesti › Gradske vijesti › Zanimljivosti › KOMENATAR: Pučka sociologija

Zagreb Srednja Europa za mlade
Zagreb Srednja Europa
DICK Profesionalni kuhinjski noževi
 
 
Najnoviji videi
 
Zagreb Emeli Sandé - Read All About It Emeli Sandé - Read…
Recepti
Rapska torta - kolač građana Raba - Zagreb, mojzagreb.info Rapska torta - kolač…
Rapska torta je nekad…
Pizza iz tave - Zagreb, mojzagreb.info Pizza iz tave
Postoje brojne izvedenice…
Šalša s mljevenim mesom - Zagreb, mojzagreb.info Šalša s mljevenim mesom
U ovoj eri pretilosti,…
Šarena pita s šunkom i salata - Zagreb, mojzagreb.info Šarena pita s šunkom…
Lagani ljetni obrok,…
Igre, igrice
Gormiti: Blazing Ball
Pucačina u gormiti stilu
Čovječe ne ljuti se
Igrate protiv računala…
Kako se riješiti bivšeg ili bivše? Ljubavi? - Zagreb, mojzagreb.info Kako se riješiti bivšeg…
Igra za jednog ili jednu,…
Lupi guzu - igra za odrasle - Zagreb, mojzagreb.info Lupi guzu - igra za odrasle
Nježno ili, uglavom,…
Povezani članci
Zadnje vijesti
16
 
11.2010

KOMENATAR: Pučka sociologija

piše: Damir PEŠORDA
KOMENATAR: Pučka sociologija
 
Nedavna tragična smrt sedamnaestogodišnjeg mladića u Gradištu kraj Županje očekivano je u Hrvatskoj pokrenula još jedan krug iščuđavanja i zgražanja nad nasiljem među mladima kao pogubnom sociološkom pojavom u suvremenom hrvatskom društvu. Smrt je to uzrokovana spletom okolnosti, kao što su alkohol, loša rasvjeta, nepažljiva vožnja, provincijska dosada. Zlo koje je ubilo mladića s irokezicom banalnije je od onog ideološki potaknutog o kojemu piše Hannah Arendt. I makar su se novine raspisale o nesretnoj irokezici kao ključnom povodu za nasilje, čini mi se da bi dvojica mladih nasilnika koji su posredno skrivili smrt Miroslava Tunjića, da nije bilo irekozice, našli neki drugi povod da ''ubiju dosadu'' provincijske večeri. Ključni je vjerojatno bio čimbenik da mladić nije iz ''njihova sela''. Banalna je činjenica da su muškarci u adolescentskoj dobi znatno skloniji nasilju od ostatka populacije, kao i to da princip teritorijalnosti pri tome ima važna ulogu. Bilo kako bilo, to da se događa određen broj ubojstava tijekom određenog vremena u određenoj populaciji surova je statistička činjenica. Statistika također pokazuje da je taj broj u Hrvatskoj nešto i manji nego, recimo, za vrijeme bivše Jugoslavije.   Pa kako to onda da se danas oko svakog tragičnog slučaja danas toliko histerizira? Jedan od glavnih razloga svakako su mediji. Nekada se o tome nije pisalo, eventualno štura vijest u crnoj kronici i ništa više. Danas urednici misle da im takve stvari podižu prodaju, gledanost, odnosno ''broj klikova''. Stoga neizostavno moramo znati tko je koga proboo vilama u južnoj Srbiji, a tko koga osakatio u nekoj istočnobosanskoj kasabi. Bez te vijesti naš bi život bio duhovno siromašniji, a naša društvena svijest nepovratno obogaljena. Ako se pak zločin zbio u Hrvatskoj, onda su tu cijele plahte tekstova, pozivaju se psiholozi, sociolozi, mudroslovi i bogoslovi da slučaj osvijetle sa svih strana, a državno organi se energično prozivaju i od njih se ultimativno traži da djeluju. Krajnji dometi tog naoko društveno osviještenog medijskog pristupa zločinu oduvijek su mi bili pomalo dvojbeni. Zlu kao i suvremenim političarima dobro dođe svaka reklama, pa bila i negativna. No, koliko god bili važni i moćni, medije ne treba precjenjivati. Oni su posljedica, ne uzrok. Mediji, kao što im i naziv svjedoči, samo posreduju širokim slojevima jedno stanje duha, ono koje se formira u okviru intelektualne i financijske elite. Tako se jedan svjetonazorski sklop, formiran na ruševinama kršćanskog poimanja svijeta spušta na glave ''prosječnih stanovnika''. Poput smoga, kiselih kiša ili burzovnih indeksa. Rezultat je često ono što je prepoznatljivo i u reakcijama oko ovog tragićnog slučaja u Gradištu – pučka sociologija, pučka psihologija, pučka filozofija itd. To su ideje, često ekscentrične, različitih znanstvenika iz područja nabujalih društvenih znanosti spuštene u život, na ulicu, birtije i dnevne boravke. Enorman broj društvenjaka u bogatim zapadnim društvima također je podložan diktatu permanentne proizvodnje. Danas tko god bi želio misliti i biti drugačiji a ne zna kako, ima na raspolaganju sijaset gotovih obrazaca. Od onih koji ''drže vodu'' do najbizarnijih ludorija. S vremenom se nešto od toga uvijek uhvati, zaživi. Tako se formira pučka sociologija koja bez logičkih poteškoća istodobno barata fragmentima darvinističkog sociobiologizma, psihoanalizom, kršćanskim stereotipovima, eugenikom, floskulama o specizmu i rasizmu, marksističkim floskulama, čim god. Posebno je popularna priča o Hrvatskoj kao ksenofobnoj zemlji, o hrvatskom društvu kao društvu u kojem su ''drugačiji'' ugroženi i u kojem ama baš ništa ne funkcionira. Tu zanimljivu misaonu akrobaciju lako je pratiti na hrvatskim portalima, gdje se kroz čitateljske komentare na neki članak ona otkriva u svoj svojoj raskoši gluposti i skromnosti logike. Shematski se taj proces može prikazati ovako: izvorni članak o nekom kriminalnom slučaju – čitateljske reakcije ''pravedničkog bijesa'' – pljuvanje po policiji i sudstvu koji takve stvari ''dopuštaju'' – inzistiranje na promjeni Ustava i uvođenju drakonskih kazni za zlodjela iz izvornog članka – okrivljavanje društva u cjelini – i na kraju slijedi već legendarni zaključak: za sve su krivi Šušak i Tuđman, Hrvatska je zločinačka država i mora nestati! Nakon što sam napisao članak, krenuh provjeriti jesam li bio u pravu i za konkretni slučaj o kojem sam ovdje pisao. Evo što sam pronašao: ''Ubilo ga je hrvatsko pravosuđe'',''Za sve krivim ovu sjebanu državu jer da država funkcionira sve bi bilo drugačije'',''pervertirani tragovi zla koje je ostavio Franjo Tuđman i Gojko Šušak …'' ( Jutarnji list), ''Jedno je jako sigurno postajemo barbarsko društvo'', ''Dakle, hrvatsko društvo i hrvatska država odnosno njene institucije pa i Crkva proizvodi bolesne ljude kojima je normalno da mrze i ubijaju druge iz čista mira'' ( večernji list). Citati su doslovni, bez ikakvih intervencija, pravopisnih ili sadržajnih. Pa, dragi čitatelji, prosudite sami kako funkcionira pučka sociologija.  
Administrator: zoo_visitor_guest/images/uploads/vijesti/Pucka_sociologija.jpg---www.mojzagreb.info
  • Zagreb

Zagreb › Vijesti › Gradske vijesti › Zanimljivosti › KOMENATAR: Pučka sociologija